Megosztás

Hasznos info

Lúgosítás

lúgos almaA lúgosítás során legildomosabb egy tisztítókúrát elvégeznünk, amely átlagban 3-4 hónapig tart. Ez alatt testünk meg tud szabadulni a lerakodott melléktermékektől mely az elsavasodást okozza. Fontos a fokozatosság, adj időt testednek, hogy átálljon az elsősorban lúgos ételekből álló étrendre! Amennyiben nem szeretnél egy egész tisztítókúrát végigcsinálni, már akkor is sokat teszel tested sav-bázisegyensúlyának helyreállításáért, ha például vacsorára csak lúgosító ételeket fogyasztasz, így elkerülhető az éjszakai „erjedés”. Mindezek mellet a stresszoldás is elengedhetetlen. Ehhez egy apró trükk: 20 perc relaxálás annyit tesz a stresszoldásért, mintha 3 órát aludtunk volna-mindenképpen megfontolandó!

A lúgosítás nem azt jelenti, táplálkozásod kizárólag lúgos pH-val rendelkező ételekből álljon, hiszen a savas ételek között sok olyan van, amely elengedhetetlen szervezetünknek. A legideálisabb az, ha az erősen savas ételeket kerülöd, és a közepes és gyenge savas ételek pedig a táplálkozásod 20%-át teszik ki. (sajnos ez az arány átlagosan 90 %)A tisztító kúra után is jó, ha szem előtt tartod a savas-lúgos ételek mennyiségét, minőségét és kombinációját. Például, ha hús mellé nem savasító hatású krumplit eszel, hanem zöldséget, sokat segítesz szervezetednek a sav-bázis egyensúly megőrzésében.

A lúgosítás kapcsán van a megfelelő egyensúly fenntartása mellett egy másik fontos motiváviós tényező, amely nem elhanyagolható. Ahogy Dr. Robert  Young is megírta könyvében, segítségével tartós fogyást érhetünk el, anélkül, hogy koplalnánk, hiszen csak a tápanyagok beviteli arányán változtatunk.

A tisztítókúra áttekintése előtt azonban fontos elmondani, hogy a kúra nem váltja ki a rendszeres testmozgást, ami továbbra is ajánlott a lúgosítás alatt. Ezzel javíthatod sejtjeid oxigénellátását, ami a savasodás másik oka a helytelen táplálkozás mellett. Lehet szó egyszerűbb légzőgyakorlatokról, vagy kíméletes vagy kitartást igénylő sportról is. Fontos, hogy hetente 1-2 alkalommal izzadjunk ki. Amennyiben nem annyira a sportot részesíted előnyben, válaszd a szaunát!

lúgosító étrend betartása során van néhány dolog, amelyekre figyelned kell, nézzük, miről is van szó:

zöldségek nagy része lúgosít, ezeket bátran fogyaszthatod. Egyik legkiválóbb eszközei a tisztítókúrának, hiszen kedvező lúgosító hatásuk mellett számtalan vitamint és nyomelemet tartalmaznak, a klorofill tartalmukról nem is beszélve.

 

cseresznyegyümölcsök, annak ellenére, hogy számtalan vitamint tartalmaznak, bőségesen van bennük cukor is. A cukor a szervezetben erjedni kezd, amely során alkohollá alakul. Egy-két kivételtől eltekintve, mint például a banán vagy a citrom, savasító hatásúak. Amennyiben eszel belőlük, fontos, hogy önmagában egyed és inkább a főétkezések között, így is megkönnyíted szervezeted anyagcseréjét. Kerüld a gyümölcsök fogyasztását a főétkezések után közvetlenül.(Így a gyümölcsöt nem emsézted meg, hanem csak „erjed” a gyomrodban)

hús savasít, azonban vannak olyanok, amelyeket mértékkel fogyaszthatunk a tisztítókúra során. Ilyen például a máj, vagy egyes halfélék mint a pisztráng.

tejtermékek laktózt tartalmaznak, amit szervezetünk tejsavvá alakít át, így túlnyomórészt a savasító ételek közé tartoznak. Viszont ha friss kecsketejet iszol, annak lúgosító hatása van.Az a  lényeg, hogy kerüld a hosszadalmas eljárás vagy érlelés során gyártott tejtermékeket.

gabonák szénhidrát tartalmuk miatt általában a lúgosító ételek közé tartoznak. A búza és a rizs kerülendő, ám ha mégis a választanunk kell barna rizs mellé tesszük a voksunkat, vitamintartalma miatt. Amennyiben a főzéshez lisztet használunk , az ne fehérliszt legyen, inkább részesítsük előnyben a rozslisztet vagy a teljes kiőrlésű liszteket.

kenyérfélék liszt és élesztőtartalmuk miatt savasító hatásúak. A fehérkenyér a legrosszabb, de ha nem szeretnél lemondani róla, válassz inkább rozskenyeret, vagy élesztőmentes kenyeret. A legideálisabb, ha otthon készíted, ebben az esetben az élesztőt akár ki is válthatod tönköly pászkával.

Az olajas magvak és olajak között is találhatunk savas és lúgos hatúakat egyaránt. A telített zsír savasít, ezek azok a zsírok, amelyek szobahőmérsékleten szilárdak, például a vaj és a zsír. Válasszunk inkább telítetlen zsírt tartalmazó olajakat az ételeinkhez, abból is a hidegen sajtolt fajtákat, mint például az olívaolaj. A főzőolajoknál pedig tartsuk be azt a szabályt, hogy csak egyszer hevítsük fel őket, másodszorra már ne használjuk! ( Itt fontos megjegyezni, hogy ha olajos magvakat veszel, vásárláskor ellenőrizd, hogy a csomagolás 3 hónapnál ne legyen régebbi.)

A csírákat fogyaszthatod bőséggel, ahogy növekszenek egyre jobban lúgosító hatásúak. Ilyen például a búzacsíra vagy a szójacsíra.

Az egész tisztítókúra legfontosabb eleme azonban a bőséges folyadékbevitel. Nap 2-3 liter folyadékot legalább fogyassz el a kúra során. Ez lehet a már korábban említett lúgos víz (ez a leideálisabb), de ha szénsavmentes ásványvizet választasz, az is megfelelő. Egy apró trükkel még ízletessé is varázsolhatod: csavarj bele citrom levet!

lúgos, savas ételek

 

A lúgos / savas ételek és italok táblázatát itt letöltheti nyomtatható formában >>> Táblázat

 

További infó:

www.informed.hu

http://savtalanitas.lap.hu/

http://www.phmiracleliving.com (dr.Robert Young hivatalos weboldala)